Australisch leven deel II - Reisverslag uit Mundijong, Australië van Trijnette Zuidema - WaarBenJij.nu Australisch leven deel II - Reisverslag uit Mundijong, Australië van Trijnette Zuidema - WaarBenJij.nu

Australisch leven deel II

Blijf op de hoogte en volg Trijnette

10 Februari 2015 | Australië, Mundijong

Het is alweer even geleden maar daar ben ik weer. Ik heb even snel terug gelezen waar ik nog maar was en zal vandaar ook weer verder gaan. Inmiddels alweer een maand 26, poeeh wat gaat de tijd toch snel! ;) Het leven hier gaat ook gewoon verder net als in Nederland.
We zijn nu alweer een tijdje aan het werk op de tomatenkwekerij! Elke ochtend mogen we vroeg op staan, wekker gaat om 4.30 , snel eten, werkkleren aan en in de auto. Tegenwoordig is het zelfs donker als we weg gaan en op het werk aankomen. We moeten ongeveer 20 minuutjes rijden en dan zijn we er. ( 20 minuten rijden om iets te zien, of ergens te komen is hier totaal niks ) Veel van onze werktiijd daar zijn we aan het tomaten plukken, snacktomaatjes(perino's) cherrytomaten (cherries) en trosses ( van die lekkere dikke tomaten). Ook moeten we vaak takjes van de stronken afknakken. De collega's zijn voornanelijk Aziaten, luidruchtige hardwerkende mensen. Het zijn ook allemaal vrouwen in elke leeftijdscategorie wel 1. Ook zijn er nog wat duitse backpackers die alles mogen sjouwen en meer de spierballen mogen laten zijn maar daar zijn het ook jongens voor. Meestal zijn er elke dag wel 15 mensen aan het werk en dan denk je voor tomaten? Ja voor tomaten! De eerste weken hadden we steeds 4/5 dagen in de week maar het is op dit moment terug gebracht naar 2 dagen in de week. Er is niet veel werk meer, er zijn in totaal 4 kassen waarvan nu nog 1 tomaten in groeien de anderen zijn allemaal al leeg. Maar er worden nu wel weer nieuwe stronken geplant dus hopelijk snel weer wat meer zodat we er misschien 1 a 2 dagen in de week bij kunnen krijgen. De kans is zeker wel aanwezig dat over ongeveer 3 weken er wel weer meer werk is. Dat betekend voor ons verplicht nog meer leuke dingen doen en geld spenderen! Whoehoeeeeeee Het is echt zo fijn dat het elke dag mooi weer is hier, wil verder echt niemand jaloers maken maar elke dag in de korte broek is heerlijk! Waar was ik gebleven, oh jaaa het werken.. we werken vaak tot een uur of 1/2 uur dus dan hebben we nog wat aan de middag. In het begin was het wel enorm wennen, ik maakte nog wel es een middagdutje en 's avonds vaak om 8 uur weer in bed tot de volgende ochtend. Inmiddels heb ik het ritme goed te pakken en sla ik dat allemaal over en is dat eerder tijdverspiilling! Doordat we vroeg vrij zijn is het wel warm in de kassen maar het valt best mee. Flesje water mee en als we thuis komen gaan we broodje eten en dat is dan de lunch. We hebben een super leuke baas, de klusjes die we verder moeten doen hangt ook van het weer af. Als het te warm is doen we het de volgende ochtend en als het te heet wordt zijn we vrij! Geen klagen! De weekenden bestaan dan uit leuke dingen plannen, dagje strand, verjaardag in de pub gehad van een oude bekende uit Nederland Hilbrand Rietema uit Houwerzijl. Tja, wat is het wereldje dan klein zeggen ze. Eigenlijk is iedereen hier Nederlands, op dezelfde avond waren we op den duur met 5 Nederlandsers allemaal uit Groningen in een straal van 25 km. Blijkbaar is het saai in Groningen en gaat iedereen naar Australië om zich daar vervolgens te settelen!

In de tussentijd zijn we ook al verhuisd. We wonen nu in een grannyflat zoals ze het noemen, dit is een apart huisje met alle voorzieningen bij een woonhuis. Veel mensen hier hebben dit voor familie die overkomt zodat die daarin kunnen verblijven. We hebben nu een plekje voor ons zelf met alle voorzieningen voor ons zelf. Dat bevalt heel goed! Inmiddels zijn wel aangekomen bij 26 januari; Australian Day! Dit is een beetje Koningsdag maar dan voor hier en lang niet zo gek natuurlijk! We zijn met Sary ,een Nederlander , naar het strand geweest. ( een keer een ander strand :) ja sorry de keuze is hier reuze wat dat betreft ) en daarna zijn we richting de stad gegaan ( PERTH) voor vuurwerk . Ja eens per jaar mag het hier toch! Vuurwerkshow gezien van 30 minuten was echt super mooi. Kortom, weer een lekker dagje!
De rest van die week bestond weer uit werken maar op de donderdag alweer weekend :) Voor de vrijdag moesten we gelijk maar weer plannen maken en dat deden we dus ook. Hier vlakbij is een Nationaal Park met mooie rotsen, goede wandelroutes, loslopende tamme skippy's, waterval waar je in kan zwemmen, picknicktafels een park om een middag te vermaken. OH ja het is ook nog gratis, dat komt ons natuurlijk goed uit!
Als je gaat eten aan de tafels komt skippy gewoon naast je zitten, hij wil graag mee eten en je gezelschap houden maar daar staat tegen over dat hij wel wat van je eten moet. Of anders, hij pakt het zelf wel. Lijkt je dat ook wat? Het kan hier en ik wil wel met je mee! =) Nou ja ik kijk wel van afstand..
De zaterdag (31 januari) zijn we naar een eiland geweest. Eerst met de auto naar Fremantle ( denk maar aan ons Lauwersoog maar dan iets groter) en dan nog 25 minuten op de boot naar Schiermonnikoog( Rottnest Island) Leuk eiland, niet zo groot, de heuvels (duinen) zijn hier wat hoger dat was dus best stevig fietsen. We zijn het hele eiland rond gekomen en dat was 11 km en dan ook weer terug. Goed voor de beweging. Het was gelukkig bewolkt dus konden goed fietsen, maar ondanks dit toch weer verbrand. Maar gelukkig niet alleen maar IEDEREEN! Fjuuww! Dat hadden we niet gedacht, met alle zonnebrand wat mee was. Terugreis nog hapje gegeten in Fremantle, en afsluiten met een filmpje op de bank! Prachtig.

We hebben hier natuurlijk een bankrekeningnummer geopend zodat ons vele loon daar op gestort kan worden! Maar dan moet je wel een bankpas hebben om het vette geld uit te geven. Inmiddels was die net op tijd in ons bezit en konden we lekker het geld uitgeven! De volgende dag zijn we dus ook naar Perth gegaan om te shoppen. Met de trein zijn we heen gegaan, was maar een halfuurtje en dan stap je zo in het centrum uit. Gea kwam weer met een dikke klerentas de winkel uit en ik nam genoegen met een nieuw geurtje waar ik dubbel zo blij mee was! Gelukkig ook een nieuw shirtje! De kledingkast moet nog wel wat meer gevuld worden hier maar er komen nog meer dagen om dat te doen. Ik bedoel ben ook nog lang niet weer thuis natuurlijk. De backpack komt sowieso goed gevuld weer terug, er zullen ook nog wel wat spulletjes sneuvelen.
Afgelopen zaterdag moest het strand weer opgezocht worden en 's avonds uiteten geweest bij restaurantje met een Nederlandse eigenaresse. Vette dikke kip gehad met aardappeltjes en salade. Het spelletje Dutch Blitz gespeeld ( de nederlandse Ligeretto) en ik was gelukkig lekker op dreef. En voor de mensen met wie ik dit spel wel es heb gespeeld het ging weer lekker gezellig! Net als elk ander spel eigenlijk ;) De eer ging helaas naar Gea met dit spel, dat is best moeilijk om te zeggen swaaa... maar ik moet je toch een keer noemen in mijn verhaal!
Afgelopen zondag zijn we naar de ochtend dienst naar de fam. Byl geweest, ook zij hebben ouders die vanuit Nederland zijn geëmigreerd. Zo konden we het nog even hebben over de oud-vaderlandse liedjes en de verschillende met Nederland. 's Avonds konden we verder eten bij domie van der Jagt. Lekker gegeten en met als hoogtepunt : SJOELEN!! Blijft toch leuk dat je dit kunt spelen en 2e geworden van de 5. Well done!
Super gezellige dag!

Verder worden we vaak door mensen uit de kerk uitgenodigd om te eten (BBQ-en) of koffie te drinken dus de weken gaan echt snel voorbij. We werken er nog lekker op de los, hopelijk over een paar weken weer wat meer dagen voor wat extra money! Als we thuis komen eten we lekker tosti's uit de koekenpan en voor het diner voor twee staat er vaak aardappels met groente en vlees. Stamppot kunnen we goed maken ;) Jaja de boerenkool en honing tomatensoep hebben we ook gevonden!!!
Pasta met natuurlijk TOMATENSAUS!! en de curries die we hebben afgekeken uit Thailand! JUM JUM

Het is vandaag alweer dinsdag op dit moment zit ik in de bibliotheek om gebruik te maken van de computer. Ja, ik neem dus echt tijd voor jullie om jullie op de hoogte te houden.... en jaloers te maken met foto's. ( Jaa dat doe ik graag )
We hebben nu al weer weekend euhm jaa dat is lekker vroeg. De twee dagen zitten er nu alweer op. Tijd om elke dag te kijken wat we gaan doen en we kunnen nu dus ook paar dagen in de week wat doen in plaats van alles in het weekend plannen. Tja, geen zorgen over ons of we ons wel vermaken. Genoeg te doen en te zien. Elke dag vliegt er alleen wel een helikopter over ons hoofd om ergens water te halen en te blussen. Dat is minder leuk aan Australië, dat het dus droog is en de boel in de fik gaat. Helaas te vaak maar we hoeven daarvoor nog niet te verhuizen!

We gaan ons nu opmaken voor een roadtrip naar het zuiden. Dit houdt in: SWA + SWA + AUTO = 1 WEEK VAKANTIE!
Voor de liefhebbers als je het op de kaart wil opzoeken ofzo. Vertrek op woensdag 11 februari = Mardella --> Mandurah --> Bunburry --> Busselton --> Dunsborough --> Margaret River (WIJNSTREEK) --> Augusta --> Pemberton --> Walpole --> Denmark --> Albany en dan weer terug. We gaan er een week tussentijd om alles te zien met onze mooie auto. WE GAAN OP VAKANTIE!!

• 10 Februari 2015 - 16:01

Sam:

Hoi tante Nette,

Ik kan niet wachten tot je terug bent want dan ik je knuffelen en beter leren kennen, mama heeft al veel verhaaltjes over je verteld en ze kan hard lachen om je verhaaltjes en de foto's. Weetje? ik groei al heel hard en laat veel scheetjes hihi

Grote dikke babykusjes van Sam