Australische leven - Reisverslag uit Byford, Australië van Trijnette Zuidema - WaarBenJij.nu Australische leven - Reisverslag uit Byford, Australië van Trijnette Zuidema - WaarBenJij.nu

Australische leven

Blijf op de hoogte en volg Trijnette

12 Januari 2015 | Australië, Byford

Kerst en oud en nieuw weer achter de rug en zo zitten we alweer in 2015! De tijd gaat super snel. Time flies when you’re having fun zeggen we dan. De laatste keer dat ik schreef waren we net aangekomen in Perth en net gesetteld in de caravan, wennen aan het vervelende warme weer! ;) Janneke ontmoet in haar mooie grannyflat, vervelende Leensters kom je ook overal tegen ze woont zelfs in dezelfde straat. Eigenlijk zegt dat hier niks want de straten hier in het dorp zijn net zo lang als bij ons van dorp naar dorp. Op zondag naar de kerk gaat ook iets anders dan in Nederland. We hebben er na de eerste zondag even voor geshopt ;) Het is nu een jurkje geworden met nette slippertjes, zo zien we er weer tip top uit. Ook wel eens lekker na al die korte broeken en hempjes waar we al bijna 2 maanden elke dag in lopen. Verschillende Nederlanders al ontmoet van alle generaties, je voelt je gelijk thuis. Als het moet kunnen we hier nog wat gaan knouwen, we komen niks te kort. Haha
We hebben een super mooie auto; Toyota Corolla lekker automaatje (nog bijna nooit gereden in een automaat) en mogen aan de andere kant van de weg rijden. Dat was de eerste keer even wennen, maar je rijdt nu zo met de stroom mee. Het scheelt dat het niet zo druk is als we gewend zijn. Je hebt het idee soms echt alleen op de weg te rijden, het is zo uitgestrekt allemaal. Fantastische, wilde omgeving. Druk op zoek naar werk, we zijn bij verschillende kwekerijen geweest, de supermarkt, bejaardentehuis maar het is allemaal eigenlijk nee.  Toen wij hier aankwamen begon hier net de zomervakantie van 6 weken, de feestdagen zitten er tussen dus een beroerde tijd om bij bedrijven langs te gaan. De eerste job die we gedaan hebben is het meehelpen van het verven van de eetkamer en woonkamer bij mijn nicht in huis. Plintjes schuren boven en onder, likje verf en daarna nog de wanden. Oude kleren aan en met airconditiong aan af en toe een paar uurtjes verven was het goed te doen. Paul was inmiddels naar Nederland, om daar gezellig kerst en oud en nieuw te vieren. Hij blijft 2 weken weg en als hij terug komt is de woonkamer geverfd als verrassing! Christmas Eve waren we uitgenodigd bij een Zuid-Afrikaans gezin van de kerk om daar met zijn allen te eten. Heerlijke garnalen gegeten, ben er nooit zo van, maar toch proberen. Ze waren super lekker gebakken in lekker kruiden, dus een lekker maaltje gehad! Super gezellig avond gehad met zijn allen onder het genot van lekker eten.
De kerst is aangebroken, in Nederland zijn er 2 dagen voor om dit te vieren op welke manier je het ook gewend bent. Maar hier is maar 1 kerstdag en dat is Eerste Kerstdag, wij gingen zoals gebruikelijk naar de kerk en daarna hebben we bij schoonfamilie van mijn nicht lekker geluncht. Iedereen maakt eigenlijk wel wat, lekkere broodjes met kruidenboter, pastasalades, vleesjes en prachtige desserts. Alle recepten ga ik sparen om een leuke, lekkere herrinnering aan over te houden natuurlijk. Na de goed gevulde lunch zijn we naar Janneke gegaan en hebben we kerstdag afgesloten met een bord Spaghetti! Lekker met zijn drieën opgegeten onder het genot van echte Kerstmuziek. Dat hebben we hier best gemist, de echt kerstliedjes die je dan ook altijd op de radio hoort ,al zijn sommige echt slecht, toch hoort het bij deze periode van het jaar! Tweede kerstdag heb je hier dus niet zoals wij het kennen. Het is hier Boxing Day, dat houdt in dat je de cadeaus die je hebt gekregen terug kan brengen als je het niet wilt en je kan voordelig gaan shoppen. Dus als je niet van de twee kerstdagen houdt, ga dan lekker emigreren naar Australië dan heb je er maar 1! Oké, dit moet niet je enige reden zijn om te emigreren! ;) Gea is nog wel de hort op geweest om te gaan shoppen. En kwam terug met jurkjes  ik heb nog geholpen met verven, als je eenmaal bezig bent zit je er dan weer langer in dan je van te voren dacht. Maar waren lekker op geschoten deze dag. Als je me vraagt of ik een kerstgevoel heb gehad, is het absoluut een NEE! Het is zeker niet zo gezellig als in Nederland, lekker koud buiten gezellig met je familie en de hele sfeer er om heen is hier gewoon niet. Ondertussen werden we uitgenodigd diverse etentjes met Heidi, omdat ze alleen was in deze periode werd ze vaak uitgenodigd en mochten wij ook mee. Op de bbq geweest, met lekkere vleesjes en salades. JUM JUM!
Ondertussen vaak tegen mensen gezegd dat we werk zoeken en niet alleen hier zijn om te luilakken. Kregen we weer een adresje om langs te gaan en maakten we gelijk gebruik van want hoe eerder werk des te beter. Het leven hier is best duur, dus mogen er wel wat extra inkomsten bij komen om ook nog meer toffe dingen te gaan doen en niet alleen deze omgeving te zien. De supermarkten kunnen we ook al goed vinden en weten waar we de goedkope dingen vandaan kunnen halen en waar we dus boodschappen moeten doen. Heidi ging nog 2 nachten met de kids naar een camping, dus mochten wij even in hun huis verblijven. Was lekker even wat meer ruimte en het is wat koeler met wat airco. We hebben bij een bejaardentehuis wat geregeld wordt vanuit de kerk een ochtendje vrijwilligerswerk gedaan. De mensen die daar wonen komen allemaal uit Nederland en ze praten het ook nog steeds. Meestal met wat engels tussendoor maar dat is niet erg. Gezellig koffie gedronken, potje bingo gespeeld en een blokje om gelopen ze vonden het hartstikke leuk dat we er waren. We zijn wel van plan dit nog vaker te doen er wonen ook maar ongeveer 17 mensen. Ook ik moest me aan de jurkjes wagen en ben geslaagd in een middagje shoppen. Omdat Heidi om te camping zat wat niet heel ver weg was en wij de weg wisten waren we uigenodigd daar nog te komen eten. Hebben we er een lekker middagje Rockingham Beach aan vast geplakt, lekker in de zee en dan lekker in de zon met JAAAA ZONNEBRANDCREME! Ik word steeds beter in om dit wat vaker te doen, ook al is het sowieso niet goed om elke dag vol in de zon te gaan liggen. Het gat van de ozon zit boven Australië dus de zon is hier extra gevaarlijk met meer kans op huidkanker. Je ziet ook niet iedereen in een bikini maar echt in een shirt met korte broek zwemmen. Er wordt ook echt wel voor gewaarschuwd dat je moet oppassen hier met de zon. Omdat het niet goed voor je is. Een gewaarschuwd mens telt voor 2!! Gelukkig ben ik hier nog niet weer verbrand, alleen soms wat rood maar trekt vaak na 1 nachtje alweer weg. De schaduw zoek ik ook vaak op, want als het waait heb je ook de warme wind om je heen dus koud krijg je het niet in de schaduw.
Oudjaarsdag is ook een andere dag dan je gewend bent. Nog steeds schijnt ook de zon, dat is zooo fijn! Je stapt veel fijner uit bed en je weet gewoon dat je een korte broek aan kan doen. Thuis is het nog wel es zo dat je je 3x per dag mag omkleden omdat het dan ineens bewolkt is; of kans op regen; of het gaat ineens waaien brrrrrr. Hier doe je gewoon korte broek aan en hempje en je weet dat je hiermee tot ’s avonds laat rond kunt lopen. Dat is wel een lekker gevoel als je ’s ochtends wakker wordt. Het is in de caravan zelfs nog uit te houden met dit warme weer, meeste dagen zijn wel 30 graden – 35 graden. We hebben nu zelfs al een 44.2 graden gemeten, die dag zijn we ook hele dag in het zwembad geweest anders kan je het niet echt uithouden buiten dat is echt super warm. Als het ook zo super warm wordt gaat het de nacht ervoor enorm waaien. Hoe harder het dan waait, hoe warmer het die dag dan ook wordt. Die nacht ervoor was er dus ook een ruige wind, de caravan voel je dan ook wel eens bewegen maar geen gekke dingen nog. ;) Tot nu toe nog geen nachten gehad dat het ’s nachts niet uit te houden was in de caravan. Meestal gooien we het ’s avonds even open zodat het kan doorwaaien en je brand er ’s ochtends wel uit maar goed, dan is het ook wel tijd om op te staan. Rond een uur of 8 wordt het al wel aardig warm en een uurtje later moet je er toch ook wel uit zijn. Het is nu nog het begin van de zomer dus dit wordt straks ook nog wel eerder waarschijnlijk. Maar dan hopen we ook werk te hebben dus moeten we ook lekker vroeg beginnen!  Om terug te gaan naar Oudjaarsdag je hebt hier geen ‘ last ‘ van vuurwerk of carbid schieten omdat het hier dan allemaal in de fik gaat vliegen en dat is lastig uit te krijgen. We hebben bij de schoonfamilie van mijn nicht Heidi lekker oliebollen gegeten en een lekkere bbq gehad. De oliebollen smaakten héérlijk!! Een lekker traditie die ze er hier ook in hebben gegooid. In de zomer smaken ze dus ook wel! JUM JUM! We zijn ’s avonds met Janneke meegeweest naar Darling Downs, dat is een plekje verderop 5 minuten rijden. Een feestje in de achtertuin, allemaal jeugd van 9 kerken in de omgeving was daaruitgenodigd. Ja het is hier heel normaal dat je allemaal met elkaar omgaat en dus vanuit kerken wordt veel geregeld. Er waren ongeveer 60 mensen in de tuin, ja de tuin was groot! Veel mensen bleven zelfs nog slapen in de auto’s op het terrein, de meesten waren wel veel jonger dan dat wij waren. En ik kreeg het gevoel dat sommige echt voor het eerst van huis Oud en Nieuw vierden met de eerste Breezers in de hand. Ik kon me er ook wel weer in verplaatsen ;) Dit jaar had ik geen Hilda die monchou’tjes had gemaakt of sweet peppers had ingeslagen of de bessen koud had staan. Nee, dit jaar was iets anders met heel veel mensen en een Ice tea in de hand en de autosleutel in mijn andere zak en een auto die ook weer terug moest en een klok die deze avond niet verder ging dan 1:30 am. Toen het eenmaal Nieuwjaar was, was het een gekkenhuis mensen allemaal knuffelen. Ja je geeft hier geen 3 kusjes that’s typical DUTCHIE maar gewoon een knuffel; Happy New Year en op naar de volgende. Als je geluk had werd je ook nog opgetild en gingen ze nog gekker doen, beetje champagne de lucht in een waar gekkenhuis! Oh ja ik heb ook nog sterretjes gezien die ik vroeger ook mocht aansteken, dat is het vuurwerk hier ongeveer.
De volgende ochtend was het natuurlijk Nieuwjaarsdag. Wat kan je dan niet beter doen als het zulks lekker weer is dan een NIEUWJAARSDUIK nemen! Yes, that happenend! Helaas zonder Unox muts en snert na, maar samen met Janneke en Gea zijn we naar het strand gereden en hebben een lekker nieuwjaarsduik genomen. Je kunt het jaar 2015 niet beter beginnen kan ik je vertellen. Ik heb het nu in ieder geval een keer gedaan. ;) Daarna lekker op drogen in de zon! Héérlijk! De dag afgesloten met een filmavond, met wat jeugd van hier. De volgende dag weer een adresje bezocht voor werk, ze hebben ons nummer en houden contact dus hopelijk in de komende dagen dat we wat horen en anders moeten we zelf ook even terug gaan.
Zaterdag zijn we er met de zeilboot van doorgegaan. Zijn uitgenodigd om een dagje te gaan zeilen. We zijn eerst met auto naar Kwinana station gereden en vandaaruit met de trein en bus naar Mandurah gegaan. Het was een tripje van een uur en gelijk een ervaring van de bus en trein gehad. Super rustig was in het openbaar vervoer en heel erg makkelijk te vinden allemaal. Vanuit Mandurah gingen we zeilen naar Rockingham. We hadden om half 8 de trein in de ochtend en rond 9 uur gingen we weg te zeilen. Rond half 5 zijn we aangekomen op Rockingham dus de hele dag zijn we onderweg geweest. Terugweg lekker langs de MAC, (sorry Aukelina en Nadine) en ’s avonds lekker vroeg op bedje. Super mooie dag gehad in de zon, met een enorm ruige wind wat de kapitein ;) ook nog niet eerder had gehad. Half misselijk kwam ik van boord en de golven voel je nog even na. Fantastische dag! Zelfs nog dolfijnen gespot onderweg, ze volgden ons helaas niet en maakten geen mooi sprongetje dus helaas geen goede foto’s hiervan.
WE HEBBEN WERK! Eindelijk gaan we werken op een tomatenkwekerij. We mogen zelf weten hoelaat we beginnen en het eindigt vaak om 1 of 2 uur dus we hebben nog wat aan de middag. We moeten een halfuurtje rijden om er te komen de wekker staat tegenwoordig om 4.15 in de ochtend ja! Lekker om wat te doen en geld te verdienen. Ook mocht ik mijn verjaardag hier vieren altijd al in de zomer jarig willen zijn dat is gelukt!  In de korte broek en een gezellige bbq was ik zomaar weer een jaar ouder. Skippy wilde me ook nog feliciteren toen ik ’s avonds nog naar buiten liep, ik mocht wel in de buidel om even te springen maar daar heb ik voor gepast. Zo Skippy is best groot van 5 meter afstand! We gaan lekker werken, de zon schijnt, we komen de tijd wel door!

Oh ja, het vorige verslag zijn ook foto’s bijgevoegd voor de liefhebber . Van onder andere de surfkunsten, dus als je nog wilt lachen!?!

Groetjes, Trijnette

• 12 Januari 2015 - 15:28

Jenne:

Leuk verhaal Beppie! Toppie!!!

• 12 Januari 2015 - 15:37

Pappa:

Moi.lieverd,
    Verslag gelezen. Super leuk. Mooie foto,s.
    Leuk dat jullie werk hebben.
    Alles goed. We lezen de berichten via WA ook.
    Dus we zijn redelijk op de hoogte.(denken wij)
    Je hebt pas een mail van mamma gekregen. Dus voor nu, geen nieuws.

Groeten aan iedereen.
    Liefs pappie.

• 12 Januari 2015 - 16:39

Annelies:

Hoi Trijnette

Wat leuk om al die zonnige verhalen van je te lezen terwijl het hier keihard waait en regent....
    Wat beleven jullie veel!
    Succes met werken en genieten van alles!

groetjes Annelies

• 21 Januari 2015 - 20:09

Mattie Dijkema:

Hee Trijnette! Wat beleven jullie wat! Zo te lezen, wat een mooi land en wat super dat jullie dit kunnen doen. Heerlijk dat warm weer. Fijn dat jullie werk hebben. Geniet er maar lekker van. Ga jullie volgen, want dit is echt leuk echt leuk. Nog heeeeeeel veel plezier en groetjes Mattie