Ierse studentenleven! - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Trijnette Zuidema - WaarBenJij.nu Ierse studentenleven! - Reisverslag uit Dublin, Ierland van Trijnette Zuidema - WaarBenJij.nu

Ierse studentenleven!

Door: trijnetteindublin

Blijf op de hoogte en volg Trijnette

07 Februari 2011 | Ierland, Dublin

Hi there!
Zijn we weer. :D
Zo sinds vorige week ben ik de schoolbanken in Dublin gaan innemen. Dat is even wat anders dan ik in Groningen gewend ben, nou eigenlijk überhaupt gewend ben! Je hebt van 9.00 - 11.00 les, dan wil je toch graag op tijd komen.. 5 voor 9 stap je het lokaal binnen... niemand te bekennen. Ga maar zitten, nog even een check of je wel in het goede lokaal zit. Ehh ja dat klopt, ooh gelukkig daar komen al mensen binnen. 9.15 komt de leraar nog even binnen wandelen. Half 10 begint de les, en na half 11 hebben ze het ook wel weer gezien. Heel apart om de eerste week zo mee te maken. Halverwege komen studenten nog binnen wandelen, en is geen enkel probleem. Geen presentielijst die wordt afgenomen, niks wordt bij gehouden. Zo zit ik niet helemaal in elkaar, maar moet zeggen dat je er gemakkelijk in mee gaat om niet op tijd te komen. En nu weet je eigenlijk al niet beter, de mensen zijn gewoon ontzettend relaxed, en maken zich nergens druk om! Dat scheelt wel, want dan hoeven wij dat ook niet! Van 13.00-14.00 is er een vaste BREAK elke dag, zodat elke Ier zich vol kan eten met patat in de kantine. Want ja dat lusten ze hier nou eenmaal graag. De kantine is best groot, en worden allemaal warme maaltijden opgeschept. Beetje High School maar dat is wel tof om nu echt mee te maken. School ziet er ook zo uit van binnen, net als in films ;) Ze leven hier ook echt meer als klas, en in sportteams van school. Dat is wel leuk om te zien, en om tussen te zitten. De eerste dag school was best lang, gelijk van 9.00-18.00 maar op school gekomen, ging het laatste uurtje niet door en waren we rond half 5 wel vrij. Vermoeiend om al dat Engels aan te horen, je bent bezig met vertalen in je hoofd en dat gaat in het begin niet zo snel omdat je nog niet gewend bent aan al de materie hier. Vervolgens zijn de leraren al weer 5 zinnen verder voordat ik die eerste zin had begrepen. Ja ze praten hier erg snel.. en als de Ieren door elkaar gaan praten wordt het nog lastiger. Haha Warboel! Dus aandacht er goed bij houden en dat kost best veel energie. Maar goed het hoort erbij en dat is een kwestie van wennen. Kan zeggen dat het nu al wel beter gaat. In totaal volg ik hier 7 vakken en vastgoed gerelateerd natuurlijk. Ik doe ook mee met een Integrated Project, Hinke en ik zijn in een groep geplaatst met allemaal jongens! Ze hadden het vorige semester het hoogste cijfer van de klas, geen verkeerd begin dacht ik zo. Zijn een groep van 6 mensen denk ik. Hebben het vorige verslag al even gekregen ter inzage.. zag er wel netjes uit en weten nu ook beter waar het over gaat. Als we iets niet begrepen leggen ze het graag uit, don't worry don't worry dus dat doen we dan ook maar niet. Erg behulpzaam allemaal! De leeftijd van de klasgenoten verschilt nog al.. er zitten mensen in de klas die al wel 30 zijn denk ik of nog wel ouder misschien.. maar ook veel studenten in de leeftijd van 20-25, een grote groep denk 30 studenten. Ik volg ook nog Engels erbij, daar hebben we een toets voor gedaan tijdens de introductie. Nu zijn we in groepen verdeeld en volg ik 2 uur ( nou ja, zal wel 1 uur worden ) Engels als extra vak. Nu je er toch bent... ;)

Op de dinsdag hebben we Irish Cultural Studies! Dat is echt een prachtig vak. De leraar die het geeft, is heel grappig en enorm druk. Het wordt gegeven aan allemaal Erasmus studenten ( ben er zelf ook 1 ) en zo ontmoet je nog meer mensen van verschillende landen. Ze komen echt overal vandaan, maar toch wel erg veel Fransen valt op. Zo leer je veel over Ierland, en hoe het er hier aan toe gaat. Interessant en wordt nog leuk gegeven dus is helemaal top!
Vorige week nog even weer wat afleiding gezocht in de kroeg. Was er voetbal op dus toch maar even kijken, sta je aan de bar JA HOOR NEDERLANDERS!! haha mannen die voor de business hier even wat gingen drinken. Praatje gemaakt en toen was het wel weer mooi geweest. Woensdag was dus de project dag, waarbij we in een groep werden gedeeld. 's Avonds gaan we nu vaak een film kijken, via een internetsite. Kan je alle films kijken en geen ondertiteling uiteraard dus dat is extra goed voor het engels hier. :D Komt helemaal goed hier.

Vorige week ook nog wezen shoppen in de Grafton Street. Het mooiste winkelgebied in Dublin, vrouwen zijn daar niet alleen vertrouwd dus er wordt wat geld door heen gebruisd! ;) Wel veel zelfde winkels als in Nederland, maar ook Ierse boetiekjes die wat speciale kleding hebben. Ook leuk om te zien, maar nog niks daarvan gekocht maar goed heb ook nog een tijdje ;) Vrijdags lekker vrij, dus dan lekker uitslapen en wat wasjes draaien en er op uit natuurlijk! Alleen het regende hier de afgelopen dagen en daar wordt je niet vrolijk van. Niet heel erg, heb de plu nog niet gebruikt maar wat lichte regen en dan is het toch niet leuk om er op uit te gaan. Hinke en ik zijn even de stad ingegaan om wat musea te ontdekken. We hoorden dat er een straat is waar wat gratis musea is en ja waarom niet? Het National Library Museum & een archiologisch museum. Interessant om te zien, en het is in mooie gebouwen gevestigd. Echt tof! Na de chocomel hmmmmmmm konden we weer gaan richting huis. Bah nog steeds regen maar goed, zitten ook in Ierland. Dan als goedmakertje maar weer even naar de pub. Temple Bar een mooie kroeg met live muziek. Een heel leuk bandje ging spelen, 2 boys dus wij waren wel aandachtig aan het luisteren natuurlijk! Ze zongen ook bekende liedjes dus dat was wel weer een geslaagde avond :D En ja hoor, ook hier waren weer Nederlanders....

Zaterdag weer even uitslapen en op naar het National Wax Museum. Het Madame Tussauds van Dublin. Veel Ierse bekendheden waarvan ik geen idee heb wie het zijn, dus ook niet interessant. Wel waren Spongebob, The Flinstones en Lala aanwezig. hehe Michael Jackson stond er ook nog van een tijdje geleden, Madonna, Ronan Keating, U2, Lenny Krevitz, Elvis en dat waren we de bekenden voor mij wel. Viel achteraf een beetje tegen maar goed, de hele middag waren we weer zoet en toch leuk om te zien dat ze het zo echt kunnen maken. Sommige poppen waren dan ook best eng, en dacht ik steeds dat ze gingen bewegen maar gelukkig niet! ;) Vlakbij ons appartement is een kroeg 'Living Room'waar je alle live sport kan bekijken. Zo gingen we er even op uit om Barcalona- Alt. Madrid te kijken. Op grote schermen en tv schermen waren allerlei sporten te zien. Voetbal, Rugby en Gaelic.. ( hele aparte sport hier) Je kunt zelfs ook verzoekjes indienen, dat is wel handig als de FC uit Groningen moet spelen. Toen wilde ik nog graag een andere kroeg in het Temple Bar gebied uitproberen en dat was een geslaagde missie. Hartstikke gezellig, en weer Nederlanders.. haha het is net of we ze opzoeken of hun ons misschien??

Zondag maar weer even rustig gedaan, en samen met Hinke een kerk hier bezocht. Erg klein, waren maar 50 mensen denk ik. Erg vriendelijk ontvangen met koffie en thee.Het was ook nog wel oke te volgen en de liedjes waren iets moeilijker.. gelukkig zongen we daarom niet zoveel.

Vandaag dus weer een schooldag gehad, en dat beviel wel goed. De dagen vliegen voorbij, school is zo afgelopen. En genoeg te doen hier in Dublin. Hopen dat het gauw wat beter weer wordt, aangezien we dan buiten Dublin willen kijken en nu dan toch echt wel naar de kust willen :D Hebben al een plan maar nu moet het weer nog even mee zitten, als het in ieder geval maar droog is want de temperatuur is wel te doen hier. Ook als de zon maar 1x schijnt, lopen ze al op slippers, met zonder jas naar buiten ;) en de sunglasses worden opgedaan. Denk dat ze dan ook vaak last hebben van blaasontsteking.. ik hou mijn winterjas nog wel even aan :)

De postbode weet dit appartement ook te vinden, de mensen die een kaartje hebben gestuurd bedankt! Erg leuk om post te zien liggen op de salontafel als je terug komt uit school. :D Hang ze allemaal rondom mijn bedje, hint; er is nog genoeg plek! ;)

Tot later!

Kisses from Dublin.

ps. voor foto's zie https://picasaweb.google.com/trijnette89/

• 07 Februari 2011 - 21:38

Aline Oosterhof:

Ha Trijnette,

kan het zijn dat jij die engels cursus (en misschien Irish cultural studies) bij de DIT Aungier Street volgt? Want volgens mij zag ik jouw naam op die engels-test formulieren staan :) Vond het erg Nederlands klinken en nu zie ik ineens dat je ook op waarbenjij.nu bent. Ik ben Aline, studeer ook in Dublin voor een half jaartje aan de DIT! Leuk je verslag te lezen, veel plezier en wie weet tot ziens in Dublin! :) Groetjes!

• 08 Februari 2011 - 09:21

Eduard:

Leuke uppdate, check je mail!

• 08 Februari 2011 - 13:48

Hilda:

He meid

Heb het weer gelezen!!!! Super dat wij niet de enige zijn die last hebben van slecht weer haha

Kussie
    ps:postbode is ook bij mij geweest :):):)

• 11 Februari 2011 - 16:17

Saskia:

Heey
    dus hard aan de studie :P

als er genoeg ruimte boven je bed is, waar moet ik het dan heen sturen ;)

Liefs,

• 13 Februari 2011 - 15:48

Janita:

Heeey meid,

Net snel even je verhaal gelezen. Chil daaroo zeg. Dus jij verslaapt je nu wel vaak cker?? hihi...........
    Best lekker zo'n leventje!!!

Maareh.......bedankt voor je kaart!!!! Leuk hor, dat je aan ons gedacht hebt. We hebben een super mooie dag gehad. Wou een fotow plaatsen hier, maar deze prutser krijgt dat nie voor elkaar, hahah.......
    Check m'n hyves. Dat is er alvast 1. De rest komt als we weer terug zijn van ons weekje weg.

Jij succ6 daarooo.

Liefs Janiet

• 17 Februari 2011 - 10:59

Nadine :

Heeee!

Wat goed dat je het zo naar je zin hebt! Wel raar dat alles zo anders is of niet..?!

Have fun nog!

Liefsss!

• 20 Februari 2011 - 10:21

Jenne:

He Beppie!

Vergeet je vandaag de verjaardag van je vader niet?

x

• 09 Januari 2017 - 18:19

Puck:

Hi, wat zijn de kroegjes waar je geweest ben, buiten Temple Bar? Ik organiseer binnenkort een studententrip naar Dublin en ben op zoek naar kroegjes waar jonge mensen uit Dublin komen!
    Alvast bedankt!

• 09 Januari 2017 - 20:37

Trijnette:

hi, temple bar is echt het leukste! Verder zijn er nog wat kroegjes van O'Connell street aan de Quay's. Succes met plannen! het is voor mij ook al een tijdje geleden!